Støy på kontoret? Slik fikser du dårlig akustikk!

Jobber du i åpent kontorlandskap eller på en mobil arbeidsplass, og plages med støy? Eller blir du sliten av å sitte i møterommet eller spiserommet? Da har du en mer slitsom arbeidsdag enn nødvendig. For det finnes mange gode løsninger! I denne artikkelen vil jeg vise deg de viktigste.

Tekst av: Simon Kahn, Salgs- og Interiørkonsulent i Lindbak


Støy på arbeidsplassen kommer ofte av at akustikken er for dårlig. Dårlig akustikk på kontoret, i møterommet, eller i spiserommet er dessverre et utbredt problem for norske bedrifter. I det siste året har jeg erfart at mange "finner seg i det", og tror det er slik det må være. 

Vel, helt til de kommer inn i et rom hvor akustikken er god. 
Det er vanskelig å beskrive god akustikk før du har opplevd det selv! 

Har du tenkt på at god lyd er usynlig, mens dårlig lyd kjennes på kroppen? 

Å planlegge god akustikk

Utfordringer med akustikk oppstår oftest i nyere bygg hvor mange sitter i åpne landskap. Eller i kontorlokaler hvor sosiale soner er lett tilgjengelige. 

Hvorfor er det slik?

Når arkitekter tegner et nytt kontorlokale tas det først og fremst hensyn til bygningsmessige krav – ikke til hvordan man skal organisere seg. 

Da oppstår det “luker” hvor akustikken ikke er ivaretatt i forhold til rommets funksjon og møbelløsning. Det kan stå “arbeidsrom” i plantegningen, uten en beskrivelse av hva slags arbeid som skal utføres.

Resultatet er et rom som oppfyller alle tekniske krav, men som fungerer dårlig i det daglige.

Enten du ønsker bedre akustikken der du er i dag, eller å skape god akustikk i et rom som skal bygges, bør du tenke gjennom: 

  • Hvilken funksjon rommet har/skal ha 
  • Hvem som bruker/skal bruke rommet 
  • Hvilke oppgaver som utføres/skal utføres

.. og deretter gjennomføre tiltak etter bruksområde og bruksmønster.

Kartleggingen vil gi deg svar på hva du egentlig har behov for. Ved å øke kunnskapen din om lyd, og samtidig skaffe deg oversikt over hvilke produkter som finnes, vil du med relativt små grep kunne løfte akustikken på kontoret til et helt nytt nivå – på veldig kort tid. 

De vanligste utfordringene med akustikk – et eksempel

For en tid tilbake var jeg i kontakt med en mellomstor bedrift, i et nytt og moderne kontorbygg. Bedriften hadde fått et nytt spiserom med topp fasiliteter og nydelig parkett på gulvet. 

De hadde valgt et skandinavisk og minimalistisk design, med slitesterke kantinemøbler fra HAY og treverk/glass i dører og vegger. Akustisk systemhimling var også installert.  

Her skulle de ansatte samles til felles lunch. Mat ble handlet inn etter de ansattes ønsker. Kaffemaskinen ble stadig fylt med ferske bønner. Det ble pratet, vitset og spist. Arbeidsmiljøet blomstret.
 
Så, etter en tid, sluttet over halvparten å spise der slik det var tenkt. 

Lunchen ble trukket ut til andre steder; Til møterom, på arbeidspulten, stående i ganger, eller ute hos nærmeste lokale bakeri.
 
Situasjonen som utviklet seg var ganske uheldig for arbeidsmiljøet. Men hvorfor ble det slik? 

Klin kokkos klang

I rom hvor mange ansatte oppholder seg samtidig, oppstår en rekke akustiske utfordringer. Summen av samtaler blir gjerne til en klumpete grøt. Det blir vanskelig å høre hva som sies. Lyden overlapper og romklangen blir etterhvert uutholdelig. 

Til slutt hører du alt, og ingenting.
 
Mange bedrifter som sliter med dårlig akustikk oppgir nettopp klang som det største problemet. Enten i form av for mye klang, eller for lite klang.

Klang er refleksjon av lyd, og hvor godt/dårlig den gjengis avhenger av materialet den møter, størrelsen på rommet, og hvor mange som oppholder seg der.   

Når lyd blir til støy

Når jeg spør ansatte om hva de oppfatter som støy, får jeg mange ulike svar. Folk definerer støy på arbeidsplassen på ulike måter. 

Alder, hørsel, arbeidsoppgave, arbeidssted og personlighet påvirker hvordan vi responderer på lyd. Noen er mer sensitive enn andre, av helt naturlige årsaker.
 
Selv om vi oppfatter støy forskjellig, kan vi skille mellom de vanligste formene ved skille mellom ubehagelig støy og forstyrrende støy.

Begge gir dårlige arbeidsforhold. Og begge kan skyldes problemer med klang.

Ubehagelig støy kjennetegnes gjerne av et høyt desibelnivå, for mye klang, stor intensivitet og hyppighet, eller som slaglyder. Ubehagelig støy oppstår oftest i bransjer med håndverksyrker.
 
Forstyrrende støy er den “trege kuen” som blir plagsom over tid. Det kan være snakking i telefon. Summing fra printer. Lyder som trenger inn i lokalet utenfra. Eller et lydbilde som gjør at du må anstrenge deg fordi lyden er for lav. 

Det du ikke hører kan være like forstyrrende. Derfor kan man si at for mye lyddemping også skaper støy. 

Konsekvenser av støy

I arbeidslivet kan støy gi konsekvenser som 

  • økt stress
  • lavere produktivitet
  • konsentrasjonsvansker 
  • hodepine
  • utmattelse
  • migrene 
  • hørselsskader 

... som til syvende og sist økt kan føre til økt sykefravær. 

Akustikk er derfor et område det er kan være kostbart å ikke ta på alvor.

For å redusere støy må vi forstå hvordan lyd oppfører seg.

Lyd deler mange av de samme egenskapene som lys. Ved å tenke lys når vi snakker om lyd, kan vi forstå hvordan lydbølger oppfører seg. 

Se for deg hvitt A4-ark. Bak arket setter du en lampe. Lyset fra lampen vil trenge gjennom og du vil se et svakt skinn fra den andre siden. 

Du vil også kunne se lysstråler rundt arket, alt etter hvor hardt du justerer lysstyrken. Du ser ikke lampen, men du ser at det er lys på den andre siden. 

Lyd fungerer på samme måte. Lyd er vibrasjoner i luften som reflekteres, som trenger gjennom, eller spaltes utover et materiale. Lyd kan dempes, forsterkes, fremheves, isoleres, styres, vris eller kveles.

Ulike rom stiller forskjellige krav til akustikk

Akustikk vil aldri være helt lik. Møterom, kontorplasser, stillerom, sosiale soner, kantiner og resepsjoner har alle ulike akustiske behov. 

Fordi de fyller ulike funksjoner i en arbeidshverdag.
 
I stillerom vil du hverken ha lyd inn eller ut. På møterom er det fint om akustikken legger til rette for dialog og framhever samtale.

I et åpent kontorlandskap vil du helst unngå forstyrrende støy mellom kontorplasser. 

Under julekonserten i gymsalen vil du ha godt med romklang.

For å skape god akustikk må lydbølgene derfor balanseres og sluses dit de skal, etter spesifikke behov. Men hvordan?

3 prinsipper for bedre akustikk: isolasjon, absorpsjon, diffusjon

Alle som jobber med akustikk har kunnskap om de 3 grunnprinsippene for lydkorrigering; Isolasjon,absorpsjon og diffusjon. Disse er ulike teknikker for å forbedre akustikken i et rom.
 
Valg av teknikk avhenger av hva slags akustikk du har behov for. Det finnes ingen fasit, og hver installasjon er en ny skreddersøm.
 

Aukustikk_Isolasjon.png#asset:162145


Å isolere lyd

Isolasjon av lyd er en teknikk som brukes for å eliminere lyd som går inn eller ut av et rom. Isolasjon er en effektiv, og ofte nødvendig teknikk i rom hvor det foregår arbeid som krever dyp konsentrasjon. 

Eksempler kan være: 

  • stillerom
  • lesesaler 
  • studierom

Isolasjon kan også være nødvendig i tilstøtende vegger mellom sosiale soner og arbeidsområder. Isolasjon i stor grad gjøres i forbindelse med bygging eller restaurering av rom. 

Det betyr at rom som i byggefasen ikke er tiltenkt å huse konsentrasjonsarbeid, men som i ettertid endrer funksjon, må etterisoleres. 

Å isolere lyd er den mest krevende og omfattende teknikken i arbeidet med å fjerne uønsket støy. Du kan ikke isolere en vegg ved å henge noe på den.

Og selv om isolasjon er effektivt for å fjerne støy helt, bør man samtidig unngå overisolasjon. Ofte vil det være behov for å komplementere isolasjon med diffusjonsløsninger som “letter på trykket”. Slik oppnår du balanse og en god totalopplevelse.

Aukustikk_Absorpsjon.png#asset:162146


Å absorbere lyd

Å absorbere lyd er det samme som å dempe lyd. Absorpsjon gjør at lyden fanges opp og dempes, uten at den reflekteres. Absorbering er svært effektivt i rom som har for mye klang. 

Eksempler kan være: 

  • konferanserom 
  • møterom 
  • sosiale soner  
  • kantiner 

... og i andre rom hvor mange mennesker oppholder seg samtidig.  

Samtidig kan det skje overabsorbasjon. Ved overabsorbasjon kan rommet (eller området) føles tungt, og man kan i verste fall få en følelse av å kjøre inn i en tunnel med dotter i ørene.

Aukustikk_Diffusjon.png#asset:162147

Å diffusere lyd

Å diffusere lyd betyr å bremse lyd. Teknikken gjør at lydbølger spaltes ned og utover i en vegg eller materiale. Diffusjon bevarer mer av energien fra lyd og skaper et mer levende lydbilde. Diffusjon er en smart teknikk på steder hvor det reflekteres mye lyd, eller for å balansere rom som skal absorberes eller isoleres.  

Målet er et velbalansert rom

Med en smart bruk av de ulike teknikkene vil du få et velbalansert rom med god dynamikk, som fremhever det som er viktig. Du vil få kanaler for lyd som skal høres, og kanaler der du kan gjemme deg fra den. 

Et velbalansert rom skaper god energi og bidrar til arbeidsro og produktivitet. Du vil kunne oppføre deg normalt og avslappet, uten å måtte heve eller senke stemmen for å kunne ha en normal samtale.

Start med behovskartlegging

Som du sikkert har skjønt, så finnes det mange løsninger for å utbedre akustikken i et rom. For å komme trygt i havn er det smart å foreta en grundig behovskartlegging. 

Kartleggingen bør si noe om:

  • Rommets funksjon - hva skal det brukes til
  • Hvem bruker rommet i dag?
  • Hvem skal bruke rommet i framtiden?
  • Hvor mange personer skal bruke rommet?
  • Hvilke arbeidsoppgaver skal utføres i rommet
  • Hvilke tilstøtende rom finnes?

Dersom du ikke har tid eller kompetanse til å kartlegge selv, bør du kontakte en rådgiver på akustikk og interiør som kan hjelpe deg med jobben.

Når dette er gjort kan du iverksette tiltak, som er starten på den virkelig morsomme jobben! 

La deg inspirere av produkter som matcher behovet du har

Det har aldri vært enklere å skape et godt lydbilde som også ser bra ut. Et økende brukerfokus på design og estetikk har gjort at de beste produsentene har valgt å utvikle pene produkter som også utfyller funksjonen.

Det betyr at du skape en hel vegg, eller sette inn møbler som har et designmessig, kunstnerisk preg som også gir god lyd. 

Bedrifter kan bruke logoen sin, eller du kan henge opp bilde av et flott landskap som demper lyd.

Du kan installere møbler med støydempende veggpaneler, takpendler, romdelere, gulvdelere og lignende.. Det finnes ingen fasit, men som en regel bør 3 av 6 flater i et rom ha én eller flere absorbenter.

Slik blir akustikkprodukter til dekorelementer som naturlig glir inn i rommet. Mulighetene er uendelige!
 
Her kan du se produkter fra Lindbak som skaper god akustikk

Sjekk ut de beste produsentene først

Det finnes mange erfarne og kvalitetsbevisste produsenter på markedet, og jeg var vært så heldig å få jobbe med flere av dem. 
 
Zilenzio er et svensk firma som lager kvalitetsprodukter som jeg trygt kan anbefale. Abstracta og Caimi (fra Italia) er andre produsenter som utmerker seg. En god interiør- og møbelleverandør vil kunne tilby produkter fra spesialister på akustikk som en del av sortimentet. 


Akustikk_brosjyreholder.jpg#asset:11114


Og ikke minst: Dette bør du stille krav om til leverandøren

Når du skal velge en leverandør som kan hjelpe deg med å utbedre akustikken på kontoret, bør du sørge for at leverandøren har kjennskap til de tre prinsippene for korrigering av lyd.

Dette er grunnleggende. 

Hvis isolasjon, absorpsjon og diffusjon er gresk for vedkommende, bør du snakke med noen andre.
 
I tillegg bør du få grundig informasjon om kjernematerialet i produktene. Hvordan er de bygget opp innvendig? Er det treplate? Skumplate? Mineralullkjerne? 

Ulike materialer har vidt forskjellige akustiske egenskaper, og oppbyggingen er det som ofte skiller produsentene (og produktene) fra hverandre.
 
Helt til slutt bør du spørre om gratis lydbefaring. På befaringen bør leverandøren ta med seg et utvalg av akustikkprodukter som du får teste vederlagsfritt i en periode. 

Å velge riktig løsning er mye enklere når du har gjort en test gjennom praktisk bruk. 

3 enkle grep for bedre akustikk som ikke koster noe

Av og til kan akustikk forbedres uten å leie inn ekstern hjelp. Mye kan gjøres med bedre intern organisering.

Her er tre anbefalinger som ikke trenger å koste noe, men som vil kunne gi stor effekt:

  • Prøv å samle funksjoner for å isolere problemet. Ansatte som sitter med konsentrasjonsoppgaver bør sitte samlet. Ansatte med mye kundekontakt og telefonvirksomhet bør sitte samlet. Ola som snakker unormalt høyt? Han kan få et eget kontor.
  • Hvis du tidligere har investert i akustikkprodukter men allikevel ikke er fornøyd, kan det være plasseringen av møbler/akustikkproduktene som må justeres. Da kan du gjøre en korrigering av produkt eller møbel/planløsning. Dette kan du enten gjøre selv, eller få en profesjonell til å hjelpe deg med. 
  • Se på bedriftskulturen – vurder å innføre regler for støy og væremåte. Gjerne under et allmøte slik at det blir bred enighet om reglene

Tilbake til spiserommet: Hva ble gjort?

Helt i starten fortalte jeg om en bedrift som hadde fått nytt spiserom hvor ting ikke gikk helt som planlagt.

Under en lydbefaring, hvor jeg også fikk se på hele planløsningen, fant jeg raskt ut at rommet hadde alt for mye klang. De fikk låne et utvalg av lydabsorbenter til et testpanel i en uke. Alle ansatte ble informert og oppfordret til å ta rommet i bruk i testperioden.
 
Etter at testperioden av avsluttet begynte folk å spise der igjen. Den sosiale kulturen kom tilbake.

De fikk slappet av og spist slik det var tenkt. Dette kun med noen små absorbenter, med logisk plassering for å dempe romklangen.

Spør oss om akustikk!

Det er utrolig inspirerende og motiverende å se hvordan små, men effektive tiltak kan bedre arbeidshverdagen til ansatte rundt om i norske bedrifter.
 
Har du spørsmål om akustikk eller ønsker du å få gratis befaring i dine lokaler? 

Ikke nøl med å ta kontakt med meg eller en av mine kolleger i Lindbak.

WE MAKE IT WORK. AT WORK.

Vårt mål er å er å skape løsninger som er tilpasset bedriftens og den ansattes eller brukernes behov. Sammen skaper vi løsninger som bidrar til en effektiv og givende arbeidshverdag.

Kundeweb

Kundeweb

Glemt passordet ditt?
Få e-post med nytt passord